Vakantie, Camping en Karper vangen

We waren het er allemaal mee eens, we zijn toe aan een weekje ertussenuit. Mijn broer, zus en mijn vriendin en ik hebben geen vakantie gepland. Maar door de drukte en het rotweer in Nederland zijn we erg toe aan een weekje ontspanning. Mensen zeggen dan tegen mij, jij toe aan vakantie? Maar je gaat zo vaak vissen, dat is toch ook vakantie? Uh nee hoor dat is af en toe keihard werken…yeah right!

Maar we gaan lekker een weekje kamperen! En als bestemming kiezen we Zuid-Frankrijk, in de Alpen in de buurt van Genève. 1000km van huis en veel meer kans op mooi weer dan in ons kikkerlandje.

Jij wil zeker ook vissen Peet?  Is dan de vraag van mijn reisgenoten….uh hoeft niet, mag wel! Zij weten ook dat als ik daar ben, mezelf voor mijn kop zou slaan als ik geen hengel bij me had. Maar voor mij staat het weekje ontspannen en veel plezier hebben voorop, en als ik een vis kan vangen op het machtig mooie grote meer waaraan de camping ligt, zou dat mooi zijn meegenomen.

We maken dan ook goede afspraken, want een vakantie combineren met karpervissen is een moeilijke zaak. Je wil immers ook gezellig doen en een leuke tijd doorbrengen met je familie en partner! Zou ik naar een Alpen Lac gaan om er 100% voor te gaan, dan zie je mij de hele week niet en neem ik heel wat meer spullen mee.

De voorbereidingen worden getroffen en de twee station wagons zitten toch al aardig gevuld met camping materiaal. Bij het zien van mijn visspullen, worden ze even stil…ga je dat allemaal meenemen? Uiteindelijk word besloten dat de zodiac, elektromotor, accu’s en stretchers thuis blijven, want ik zal het alleen moeten hebben van korte sessies van enkele uurtjes. De speelgoedboot en een luchtbed zijn het alternatief.

Eenmaal aangekomen bij de camping na een dollemansrit met noodweer, en andere weggebruikers die absoluut niet kunnen autorijden, word het kamp opgezet tussen de regenbuien door. Toch wel handig dat Peter op karper vist. Wij slapen in de 2 persoons bivy, zusterlief in de brolly, en mijn oude brolly doet dienst als keuken. En mijn broer slaapt in zijn grote blauwe tent, wat meer op een penthouse lijkt. Om het een Nederlands tintje te geven, zetten we dan ook een foeilelijke knaloranje partytent in het midden. Het uitzicht is prachtig, en ik sta dan ook te popelen om dieptes te meten, de duikbril op te zetten en stekken aan te voeren. Maar eerst even bijslapen en gezellig een hapje eten.

Die avond voer ik enkele stekken licht aan met mijn lekke speelgoedboot, en kijk ik de volgende ochtend of ik niet direct vanaf het campingstrandje kan vissen. Die uurtjes sluit ik dan ook af met mompelende franse baasjes die mijn hengels maar in de weg vinden staan en enkele aanbeten van brasems van het formaat deurmat. Het zonnetje breekt door en de hengels worden ingeruild voor zonnebrand, duikbrillen en Kronenbourg.

De volgende dag zouden er twee vrienden ook aankomen op de camping, waarvan Wim ook een karpervisser is en ook wat hengels heeft meegenomen. Daarom besluit ik een stek aan te voeren op loopafstand waar we samen kunnen vissen.  De volgende morgen om 5 uur eruit, want nachtvissen is verboden, dus gok ik op het opkomende zonnetje.  Er liggen zeer interessante stekken op 300 meter afstand, maar elke ochtend varen er zo een dertigtal oude Franse baasjes uit, om te gaan verticalen op Baars en Lavaret (een uitgezet vissoort die heerlijk smaakt). Ik ga het risico niet nemen, dus het talud voor eigen kant word afgevist.

Deze ochtend sluit ik af met een losser, enkele enorme brasems, zeelten en zelfs enorme blankvoorns. Zodra de zon boven de bergen uitkomt word het bloedheet, en gaan de eerste mensen al zwemmen en begint het recreatie feest, en zo ook voor mij. Afgesloten met een gezellige barbecue, en ondertussen is Wim ook aangekomen met zijn vriendin.

De volgende morgen gaan we samen vissen, en komen we tot de conclusie dat we heel wat efficiënte uren missen om echt te vangen. We vangen veel witvis, maar daarvoor verlaat ik niet die warme slaapzak met een mooie vrouw erin. Maar we treuren niet, we genieten van het prachtige uitzicht en de zonsopkomst boven de bergen. En onze koude natte huid word gestreeld door de fel brandende zon.

Nachtvissen is verboden, maar dan komt het water wel echt tot rust. We besluiten de volgende dag te illegalen voor het vaderland, en de nachtelijke uren te bevissen. We voeren de stek stevig aan, en dit keer met grote harde zoete 25 mm bollen, en laten het vissen voor wat het is. 35 graden en ontspanning staat op het programma, met afsluitend een doorzakavond tot in de kleine uurtjes.

Een kater bestaat niet als je op vakantie bent, en de volgende dag gaan we met de buurman het water op. Hij heeft een boot met elektromotor, en de dieptemeter, onderwatercamera en kijkemmer gaan mee.

Met dieptes tot 70m en vele hotspots kijk ik me ogen uit. En we concluderen dat onze 25mm boillies wel worden gegeten door karper, aangezien alles weg is. Sommige verdwaalde bollen worden nog opgepakt door meerkoeten, we lachen erom en hopen stiekem dat ze erin stikken.

Zoals gepland gaan we na een dag met lachen, gieren en brullen de nachtelijke uren bevissen, totdat we onze ogen niet meer open kunnen houden. En midden in de nacht vangt Wim dan ook een prachtige spiegel op een single hookbait van het talud.

Omdat ik de laatste nacht goed wil uitrusten voor de terugrit, heb ik nog een nacht om te vissen, en besluiten we wederom enkele nachturen te vissen. En met veel vertrouwen zitten we achter onze stokken.

Dit keer vang ik een stevige ronde spiegel, en verspelen we een bak op afstand. Maar ik ben voldaan, en kruip lekker mijn tent in. En de volgende dag worden de hengels opgeruimd.

We genieten nog van het prachtige gebied waar we in zitten, en hebben verder de tijd van ons leven. Want daar gaat het allemaal om, plezier beleven en vakantie hebben.  We zijn poepie bruin, hebben pijn in ons buik van het lachen, en rijden met prachtige herinneringen terug naar het noorden. Terug naar de regen en de kou, terug naar huis.